dimarts, 7 de setembre del 2010

Victòria Kent


Va néixer a Màlaga, el 3 de març de 1892, encara que potser per coqueteria ella mateixa va canviar la seva data de naixement per la de 1897. El seu pare, José Kent Román, va anar un comerciant de teixits, i la seva mare, María Siano González, una humil mestressa de casa. Va viure a Màlaga fins a 1917, any en què va marxar a Madrid a estudiar el Batxillerat en l'Institut Cardenal Cisneros, recolzada per la seva mare i pels contactes que havia travat el seu pare. A la seva arribada a la capital s'instal·la en la Residència de Senyoretes. En 1920 ingressa en la Facultat de Dret de la Universitat Central (actual Universitat Complutense de Madrid), on cursa la carrera com a alumna no oficial fins a la seva llicenciatura al juny de 1924.
Es colegia al gener de 1925 i, encara que no tenia massa interès a exercir la professió davant els tribunals, no va trigar a tenir la seva primera intervenció com a advocada defensora. Es va fer famosa en 1930 defensant davant el Tribunal Suprem de Guerra i Marina a Álvaro de Barnús, membre del Comitè Revolucionari Republicà, detingut i processament juntament amb els quals després van formar el Govern provisional de la República, arran de la Revolta de Jaca de desembre de 1930. Va ser la primera dona al món a intervenir davant un consell de guerra, aconseguint l'absolució del seu defensat. Afiliada al Partit Radical Socialista, va ser triada en 1931 diputada de les Corts Constituents per Madrid i designada personalment pel President de la República Alcalá-Zamora Directora General de Presons, càrrec que va exercir amb l'objectiu d'aconseguir la rehabilitació dels presos, i que ocuparia fins a 1934.
El seu mandat al capdavant de les presons espanyoles va ser molt significatiu. Continuant amb la labor empresa al segle passat per la precursora Concepció Arenal, de fet, una vegada que va haver manat retirar tots els grilletes i cadenes de les presons va fer modelar amb el metall obtingut una estàtua de Concepción Arenal. Es va dedicar intensament a la reforma de les presons espanyoles, sota el criteri que les societats estan obligades a recuperar al delinqüent com a persona activa, i que les presons són l'instrument per a això. Seguint aquestes directrius, va ordenar la millora de l'alimentació dels reclusos, va permetre la llibertat de culte a les presons, va establir els permisos per raons familiars, va tancar 114 centres penitenciaris per estar en pèssimes condicions, va ordenar construir la nova Presó de Dones de les Vendes, a Madrid, en la qual no existien cel·les de càstig, i va crear el Cos Femení de Presons, per a les presons de dones, i el Institut d'Estudis Penals, l'adreça dels quals encomana al seu mestre Jimenéz d'Asúa.
Les seves mesures al capdavant de la Direcció general de Presons li van donar una gran popularitat, arribant el seu nom a aparèixer en un conocidísimo chotis, part d'una revista frívola Les Leandras, que cantava la popular Celia Gámez: L'hi doncs dir / a Victoria Kent /, que el que és a mi / no ha nascut qui.
Amb motiu de les discussions per aconseguir el sufragi femení, es va posicionar en contra d'atorgar de forma immediata el vot a les dones. La seva opinió era que la dona espanyola mancava en aquell moment de la suficient preparació social i política com per votar responsablement, per la qual cosa, per influència de l'Església, el seu vot seria conservador, la qual cosa perjudicaria als partits d'esquerres. Va sostenir una polèmica sobre aquest tema amb una altra representant feminista en les corts, Clara Campoamor. Això li va implicar certa impopularitat, no obtenint acta de diputada en les eleccions del 19 de novembre de 1933. A l'any següent va abandonar la Direcció general de Presons.
En les eleccions del 16 de febrer de 1936, Victoria Kent va ser triada diputada per Madrid, en les llistes de Esquerra Republicana, que formava part del Front Popular. Durant la guerra civil es va fer càrrec de la creació de refugis per a nens i de les guarderies infantils. El govern de la República la va enviar a França com a Primera Secretària de l'ambaixada republicana a París, perquè s'encarregués de les evacuacions dels nens. Va romandre a França fins al final de la guerra, al terme de la qual va col·laborar en la sortida dels refugiats espanyols cap a Amèrica. No obstant això, no va poder seguir el mateix camí i va ser sorpresa per la invasió nazi. En ser ocupada París per la Wehrmacht el 14 de juny de 1940, Victoria Kent es va refugiar en l'ambaixada mexicana, on va romandre refugiada durant un any, en estar el seu nom en la llista negra lliurada per la policia franquista al govern col·laboracionista de Vichy, la Creu Vermella li va proporcionar un apartament prop del Bois de Boulogne, on va viure fins a l'alliberament amb una identitat falsa: la de Madame Duval. En aquest temps a la capital fancesa va escriure "Quatre anys a París", novel·la autobiogràfica narrada en tercera persona el protagonista de la qual, Plácido, és un alter ego de l'autora.
En 1948 va marxar a Mèxic, on va fer classes de Dret Penal a la Universitat, fundant l'Escola de Capacitació per al Personal de Presons, de la qual va ser directora durant dos anys. Cridada per la ONU, en 1949 va viatjar a Nova York per col·laborar en la Secció de Defensa Social, amb l'encàrrec d'estudiar el lamentable estat de les presons d'Iberoamèrica, càrrec que va abandonar poc després per ser excessivament burocràtic. A Nova York va fundar i va dirigir la revista Ibèrica des de 1954 a 1974, en la qual publicava les notícies arribades des d'Espanya per als exiliats republicans a Estats Units. Encara que va viatjar a Espanya en 1977, va tornar a Nova York, on va passar la resta dels seus dies fins a la seva mort en 1987.

Aurora Picornell


Aurora Picornell Femenias, (Palma 1912 - Porreres 1937). Política i sindicalista. Membre d'una coneguda familia comunista del Molinar, fou una de les principals dirigents del Partit Comunista d'Espanya -PCE- a Mallorca durant la II República (1931-1936). Entre 1930 i 1931, fou una destacada militant de la Lliga Laica de Mallorca. El 1931, organitzà, el sindicat de sastresses. El 1932, es traslladà a València i es casà amb l'agent de la Internacional Comunista Heribert Quiñones González. El 1934, passà a Menorca, on organitgzà, amb Quiñones, el Front Únic. Després dels fets d'Octubre de 1934, impulsà la reorganització del Socors Roig Internacional Fou responsable del secretariat de la dona del comitè provincial de Balears del PCE, i publicà nombrosos articles sobre la dona treballadora a Nuestra Palabra. Entre 1934 i 1936, participà en nombrosos mitings i assolí una gran popularitat a l'Illa. El 19 de juliol de 1936, després de l'alçament militar contra la II República, es refugià a la Casa del Poble, de Palma, i poc després fou detenguda i conduïda a la presó provincial. Traslladada a la presó de dones, el 5 de gener de 1937 va esser afusellada al cementiri de Porreres, amb tres dones més, Catalina Flaquer, Antònia Pasqual Flaquer i Maria Pasqual Flaquer.El 1987, fou objecte d'un homenatge popular i l'Ajuntament de Palma li dedicà un carrer al Molinar. També foren assassinats el seu pare Gabriel Picornell Serra, (vg. Ignasi Picornell Bestard) els seus germans Gabriel i Ignasi i el seu marit Heribert Quiñones. Els seus germans Llibertat i Joan feren part de l'expedició malloraquina que s'embarcà cap a Barcelona per participar en l'Olimpiada Popular i s'exilaren després de la guerra.

Vint-i-set anys. Casada. Treballava de sastressa i pertanyia al Partit Comunista. Aurora ha esdevingut un personatge gairebé mític dins l'esquerra mallorquina, degut al seu voluntarisme romàntic posat al servei de la classe obrera i a la seva vinculació amb un altre personatge, certament brillant i enigmàtic, anomenat Heribert Quiñones. Pertany, Aurora, a una familia greument ferida per la repressió. El seu pare i dos germans foren assassinats per les carreteres de Mallorca. El seu espòs, Quiñones, morí a la postguerra, afusellat a Madrid, amb l'espinada destrossada per les torture, cloent, així, amb sang, una història plena d'aventura. Sembla que Aurora, la nit del devuit al denou de juliol del trenta-sis, va estar a la Casa del Poble. Ben entrada la nit, mentre es consumien les darreres esperances en el despatx del Governador Espina, va comparèixer al Govern Civil. Algú recorda la seva veu entre els ecos del passat. "Me'n torn a la Casa del Poble i ja veurem què passa". Trob altra volta el seu rastre a la presó provincial. Roman allí fins que s'habilita la presó de dones del carrer d'En Sales i hi és traslladada, juntament amb les altres preses. Serva bon ànim Aurora. Pren lliçons de francès d'una companya de presidi, Maria LLuïsa Marquès, fins que se n'assabenta el director del centre i li ho prohibeix. A les darreries de la seva vida, tot i que externament servava el seu mateix ànim dur i il·lusionat, un guspireig d'amargura tacava el seu esguard. La revolució. La revolució? Ai, la revolució ...! Bayo s'havia retirat el setembre de Porto Cristo i Mallorca era safreig de sang. Estava convençuda que la matarien. Deia sovint a la seva amiga, Maria Lluïsa: Em mataran, Maria Lluïsa, em mataran. La mataren. Dia cinc de gener, vetlla de la festivitat dels Reis, l'encarregada de la presó, cridà el seu nom des de la porta. Cridà quatre noms: Aurora Picornell, Catalina Flaquer i Antònia i Maria Pasqual i Flaquer. I afegí: Salgan, que las piden. Era entrada de fosca i, Aurora, va comprendre que havia arribat el moment tantes vegades pressentit. No va enutjar-se gaire. Em duen a matar Maria Lluïsa. Mira, m'en duc aquest cabdell de fil. Si demà seguesc amb vida, sigui on sigui, te'l faré arribar. Naturalment el cabdell no va arribar. Una presa va poder veure de biaix, pel petit espai de visibilitat que deixaven els llistons d'una finestra, com les quatre dones eren obligades a pujar a un cotxe. Ningú més, que vulgui contar-ho, les va poder veure amb vida. Diuen, asseguren, que les monges del Puig de Sant Miquel, feren befa de les quatre dones que se'n duien a matar. Un bombardeig de l'aviació republicana, havia causat la mort d'una nina asilada en el convent del Temple "¿Veis - diuen, diuen, diuen - Veis, monges - diuen-, aquestes dones són comunistes. Són roges. Són les culpables de la mort de la nina." I diuen, diuen, diuen, que les insultaren. Cas de ser cert, camí del cementiri de Porreres, Aurora degué morir amb el clixé de les monges, inesborrable en el cervell, acomiadant-la: Adéu Aurora, adéu, desitjoses que la seva mort pogués apaivagar la ràbia que els havia produït la mort de la nina. Potser és cert. Potser és mentida. La fantasia popular té una enorme facilitat per reproduir la passió de Crist, però si apunt aquesta incidència és perquè l'he poguda recollir de diferents llavis. El que sembla indiscutible, és que Aurora fou assassinada a Porreres. Amb les roges del Molinar. L'endemà, dia dels Reis, una dona de Porreres, sense gaire escrúpols, mostrava a una veïna una parell de pintetes de colors. Ahir degueren matar dones a La Creu. Havien mort dones. Un personatge tristíssim del feixisme ciutadà, hores més tard, entrava en un cafè d'Es Molinar i demanava beguda, feliç. En un moment determinat, es treia uns sostenidors de la butxaca. Mirau, mirau -deia- són els sostenidors d'Aurora.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Música